Mannen - det overflødige kjønn?
Av Ole Texmo,
Forum for menn og omsorg
(Når Protestfestivalen 12.09.08 setter dagsorden og spør om
mannen er blitt det overflødige kjønn, er det første man lurer på hvorfor denne
problemstilling reises.) Er det så ille at mannen betraktes som overflødig, og
på hvilke områder er det tale om? Kanskje er problemet en del av en mer
omfattende overflødiggjøring av menneskelige ressurser i samfunnet?
Familien
Familien er samfunnets grunnenhet. Samfunnsbygningen med
sine formelle innretninger som tilskriving av rett og plikt overfor barn,
forutsette at foreldre-barn – relasjoner reguleres. Men ikke nødvendigvis
forholdet mellom mor og far. De siste årene har fedres rolle for familie og
barn blitt mer fokusert. Fedre må ta ansvar heter det. Men forholdet mellom mor
og far er fremdeles ulikeverdig. Fedres rett til fødselpenger er ikke
selvstendig fundert, men avledet mors eventuelle lønnsgrunnlag.
Far og barn
28 år etter at Barnelovutvalget av 1977 (NOU 77:35) foreslo
automatisk foreldreansvar for samlevende foreldre og oppheving av pater-est
regelen som definerer fars forhold til barnet gjennom farens sivile forhold til
moren, fikk endelig samboende fedre lovhjemlet del i foreldreansvaret i 2005
med knapt flertall. I praksis er det imidlertid ikke like lett. Fedre som ikke
bor sammen med barnets mor er rettsløse. Det er for så vidt også fedre med lovhjemlede
rettigheter, men ubeskyttet samværsrett. Skilte fedre behandles som annenrangs,
men blir likefullt beskyldt for ikke å stille opp for sine barn.
Ekteskapslov
Med innføring av kjønnsnøytral ekteskapslov svekkes fedres
stilling enda mer. Dette er villet politikk fra myndighetenes side. Lesbiske
mødre skal få en lovbestemt adgang til assistert befruktning. Barna som blir
født i slike familiekonstellasjoner har etter myndighetenes syn ikke behov for
fedre. Mannen anses som overflødig. Sæden som trengs til befruktning brukes
instrumentelt for et formål hvor barnets rett til to ekte biologiske foreldre
av motsatt kjønn med polære utfyllende egenskaper, nulles ut sammen med
farsfiguren.
Menneskesyn
Barn som vokser opp i slike ”familier” blir opplært til å
betrakte menn og fedre som overflødige. Dette menneskesynet får de inn med
morsmelken, legitimert av en offisiell familiepolitikk som prioriterer
samkjønnede pars rett til barn, på bekostning av en mer effektiv håndhevelse av
barn og foreldres rett til gjensidig kontakt, jf EMK artikkel 8 hvor Norge
allerede har fått dom mot seg. Prioriteringen av kjønnsnøytral ekteskaplov
fremfor å lovbestemme reell likestilling mellom mor og far på barne- og
foreldrerettens område, er et dramatisk signal, en bekreftelse av et instrumentelt
og reduksjonistisk menneskesyn.
Teknologi
At utvikling av moderne reproduksjonsteknologi
overflødiggjør en del naturlige og kulturlige prosesser, sees imidlertid ikke
på som noe problem av alle. At teknologisk anvendelse av muligheter for å
produsere barn utenom den naturlige setting med kvinne og mann nå er i ferd med
å bli så akseptert at også single heterofile kvinner gjør som det passer dem
selv, er dramatisk for mannen. Han trengs ikke mer, iallfall ikke så lenge det
er tilgang på donorsæd på markedet. Moderne menneskehandel er en anonymisert, korrupt
og uforutsigbar business.
Fremskritt
Norsk lovgivning vil nå hvitvaske virksomheten slik at
kvinner sikres rett til barn uavhengig av fedres innsats. Dette skjer samtidig
som fedre i henhold til offisiell familiepolitikk må motiveres med ”kjærlig
tvang” for å ta ansvar. Barna er uansett ikke garantert kontakt med sine fedre,
om fedrene er kjente eller også kjære. Hensynet til kvinners selvstendighet og
særrettigheter går foran barnas rett til å ha to foreldre på tilnærmet
likeverdig grunnlag. Teknologien muliggjør kvinnenes uavhengighet og sikrer
deres behov uavhengig av hensynene til andre berørte grupper, f.eks barna som
fødes på slike vilkår.
Tilbakeskritt
Overflødiggjøring av innsatsfaktorer er ikke nødvendigvis
bare positivt. Overflødiggjøringen av mannen reduserer det å få barn til en
ego-tripp for pose-og-sekk – orienterte kvinner som ser sin egen lykkes
konsumering som overordnet andre hensyn. Å tillate at barn vokser opp i
”familier” med kun kvinner er å overflødiggjøre mannen i barnas liv. Hvilke
rollemodeller og menneskesyn slike barn vokser opp med kan man tenke seg. Å la
teknologiske muligheter styre samfunnsutviklingen er heller ingen opplagt
prioritering. Kloning av mennesker har formodentlig allerede funnet sted, valg
av barnets foretrukne kjønn kan også få konsekvenser.
Mannen i samfunnet
Ikke alle vil erkjenne at det er forskjeller på menn og
kvinner, og at det er forskjellenes dynamikk som berettiger
kjønnskomplementariteten slik at barn får ballast i oppveksten. Vi har i lang
tid hatt en femininisert småskole og barnehage hvor spesielt gutters muligheter
for naturlig utfoldelse hemmes av tanter som ikke forstår gutters behov.
Pedagogikken er sosialdemokratisk statsfeministisk med vekt på nivillering av
naturlige forskjeller, enten det er kjønn eller intelligens. Det er stor fare
for at mange gutter som vokser opp aldri vil bli menn, all den tid de ikke har
blitt presentert for ordentlige mannlige forbilder. Fysiske arbeidsoppgaver man
tidligere trengte mannlig arbeidskraft for å håndtere, er delvis borte.
Mannen i media
Mediene dyrker forestillingen om mannen som taper, konemishandler
og voldtektsforbryter. Uten kildekritikk presenteres mørketallsmagiske
estimater av vold og overgrep samfunnet angivelig må sette inn enorme ressurser
for å avdekke og pådømme. Få bruker tid på å studere metodeforutsetningene til
dette hysteriet. Mannlige dyder som mot og integritet, forstand og fornuft,
nøktern tenkning basert på analyse og ryddighet i relevant begrepsbruk, nulles
ut når statsfeministiske strategier promoteres i media og akademia. Få menn har
hittil satt sin posisjon på spill for å motvirke disse tendensene. Disiplineringen
kan se ut til å virke. Mannen trengs derfor mer enn noensinne.
(Kronikken
- minus innledende setning i kursiv samt avsnittsoverskriftene - på
trykk i Fædrelandsvennen tirsdag 16. september 2008)