Likestilling kun for feminister
Av Ole Texmo,
Forum for menn og omsorg
”Kvinner vil ha
likestilling, likeverd, likelønn og respekt. Det må samfunnet og far ta høyde
for”. Ordene avslutter lege Gro Nylanders kronikk 19.11.10. Som engasjert
far, mann og kronikkforfatter i 15-20 år har jeg undret meg mang en gang over
hvilke saklighetsnormer som gjelder for kvinner og hvilke som gjelder for menn
når det kommer til den etter hvert mer samfunnsaktuelle diskursen om
foreldreomsorg og mulighetsbetingelser for ”likestilling,
likeverd og respekt”. Gro Nylanders kronikk er genremessig en tvilsom vare.
Når hennes raust markedsførte holdninger møter den minste motstand fra menn, svarer
hun passe nedlatende overfor både Dagsavisen som gir henne rikelig plass, men
først og fremt overfor gruppen av menn: ”Men
redaksjonen prioriterer en forurettet far. Sutrepappan fortjener vår medynk.
Stakkars ham. Han var nemlig så flink under graviditeten. (…) Denne pappakleggen
biter umotivert og vilt rundt seg”.
Summerer man opp hvem som slipper til i media og dermed får
bestemme premissene for debatten, er det en påtagelig kjønnsdiskriminering. Med
få unntak. Tilfeldighetene ville at samme dag jeg påpekte et kunnskaps- og
historieløst perspektiv på betingelser for fedreomsorg i VG (03.11.10), rykket
LOs Trine Lise Sundnes ut i Dagsavisen og advarte enkelte av sine medsøstre mot
å bremse likestillingen. Debattene
som foregår i flere medier for tiden er til dels rotete og uoversiktlige. Dette
skyldes blant annet en uavklart oppfatning av om likestilling nødvendigvis må
være til kun for kvinner; om debatten om likestilling er kun til for feminister
som kjøper, fordøyer og slipper ut i klimasonen forestillingen om at menn må
motiveres av staten med gulrot og pisk for å ta ansvar for sine barn.
Når venstre- og høyrefeminister konkurrerer om hvem som best
taler kvinners sak, blir det hele parodisk. Iallfall fra ståstedet til en mann
som ikke har grunn til å investere tillit til at politisk-ideologisk funderte
dogmer om ”kjærlig tvang” blir utfordret. Norske fedre har kun avledete rettigheter.
Fedre er annenrangs foreldre, ikke utelukkende fordi vi ikke kan bære fram og
føde barn eller også fullamme i minst 8 måneder, men fordi samfunnet har
bestemt at fedres juridiske status går gjennom forholdet til mor (Barnelovens
pater-est regel). Fedre har ikke selvstendig opptjeningsrett til foreldreperm.
Denne systemfeilen henger politisk sammen med at fedre heller ikke har
automatisk foreldreansvar for sine barn, kun når fedre er regisrerte samboere eller
gift med mor.
Skal vi få en vettug og saklig diskusjon om vilkår for
foreldrepermisjon med tilhørende fordelingsprinsipper, må ikke allrede
priviligerte og godt posisjonerte fagfolk som Gro Nylander få blande roller,
eller genrer for den del. Med fare for å synke ned på et nivå jeg ikke ønsker å
bli assosisert med, vil jeg hevde at Gro Nylander med sitt autoritære
biologistisk reaksjonære menneskesyn, kun bidrar til å sette sperrer for at
fedre engasjerer seg i sine barns liv fra dag en. Samtidig som debatten om
tidlig omsorgsinvolvering, tilknytning og oppfølging av foreldreansvar i et
lengre perspektiv blir pervertert med småspydige fraser som ”Vi får håpe engasjementet er like brennende
de neste 18 årene”.
Fedre som med reelle likestillingsholdninger forsøker å
følge opp sine barn gjennom hele oppveksten, blir i en del tilfeller
motarbeidet av pupperegimene til Gro Nylander og hennes kolleger i
verlferdsnorge. Mors ord er lov. I retten sitter det feminiserte og kastrerete
mannlige dommere og sakkyndige som uten faglig-metodiske ambisjoner lar seg
dupere av mødres emosjonelle utpresningsretorikk. Så langt har vi kommet. ”Biologi er skjebne. Det har folk flest
forstått. Det kan vitenskapen dokumentere” Skriver lege Gro Nylander med
autoritet. Når biologi favoriserer kvinner er det ok, motsatt relativisering av
kjønn som sosial konstruksjon som dominerende holdning i andre sammenhenger.
Når det passer kvinner og feminister.
(Innlegg på trykk i Dagsavisen 24.11.10 og samtidig nettpublisert på <www.nyemeninger.no> hvor det er anledning til å registrere seg å publisere egne kommentarer)