Bortfalte privilegier?
Av Ole Texmo, Forum for menn og omsorg
I en dobbeltsideartikkel i Klassekampen 05.01.12 raljerer
Marte Mesna over meg og mitt engasjement for å sikre fedre like
mulighetsbetingelser for omsorg for egne barn. Mesna presenteres som redaksjonsmedlem
i Fett, artikkelen som en omarbeidet og forkortet versjon av en tekst i tidsskriftet
Fett. Feminister har ellers ikke vondt for å komme til orde i Klassekampen, jf
fast kronikkspalte hver mandag pluss Toril Skar og andre faste skribenter som
hittil ikke har villet se at mødre og fedre behandles forskjellig i forhold til
egne barn. I lovverk og i retts- og forvaltningspraksis. Når menn som
undertegnede ytrer seg mot feministiske forståelsesformer og ensidig teori og praksiserfaringer,
er det en viss fare for at det dominante feministiske perspektivet ikke fanger
opp mine ytringer som annet enn ”foraktfull
retorikk og konspirasjonsteorier”, slik Mesna ynder å uttrykke seg om mitt
budskap. Hva hun strengt tatt har lest, er vanskelig å spore i hennes tekst.
Den to sider lange teksten har ingen referanser til mine ytringer man kan
etterprøve hennes utlegninger mot.
Mesna er ivrig på å fremstille ”paradokser” og har få om noen forbehold med å slå meg i hardtkorn
med reaksjonære kvinnelige elementer som f.eks Lise Christensen som ”vil ha damene tilbake til 50-tallets
familiekonstellasjon”. Ettersom Mesna ikke er like nøye med å fremstille et
konsekvent skille mellom sak og person i sin gjennomgående utlegning av hva jeg
angivelig står for, er en liten bit av omsorgshistorien kan hende av interesse.
Da jeg ble far i 1991 søkte jeg og fikk innvilget 2 uker permisjon uten lønn,
forkortet PUL i skjemaform. I praksis var jeg hjemmeværende med omsorg for mor
og barn ca et halvt år til saker og ting gikk seg til etter en belastende
fødsel. Moren i forskerstilling var begunstiget med lønnet permisjon som kunne
flekses og en moderne likestillingsorientert mannlig professorveileder og sjef.
I forlengelsen tok jeg brorparten av husarbeid og barneomsorg mens moren gjorde
karriere, inntil skilsmissen jeg selv initierte.
De etterfølgende runder i retten, juristeriets og
psykonomiets skjermede kliniske idioti kan best karakteriseres med uttrykket
havari, jeg tar kun med en setning i dommen fra den første saken som kan
illustrere at morspresumpsjonen som formelt ble avviklet pr 1981 fremdeles er
aktiv under dekke av den nemme floskelen ”barnets beste”. ”Retten legger til grunn at Texmo hevder å ha hatt mer enn halvparten av
omsorgen for barnet. Dette er et moment, men retten antar at det er til barnets
beste at det bor fast hos mor”. Som den oppvakte leser vil ha forstått er
denne rettspraksis som i mange år i etter hvert svært mange saker har vist seg
som langt mer enn ”partikulær” og subjektivt reduserbar, i betydelig grad
motiverende for mitt engasjement. Å påstå slik Mesna gjennomgående hevder, at rettighetsorienterte
anti-feministiske fedre som meg egentlig ikke har noe å klage over med hensyn
til ”bortfalte privilegier”, må kontrasteres
med realiteter.
Som et eksempel kan nevnes fedres manglende muligheter for
selvstendig opptjening av permisjonsrettigheter med tilhørende økonomiske
herligheter. Jeg tar også med at pater-est regelen som regulerer forholdet
mellom fedre og våre barn, definerer far gjennom hans sivile forhold til mor.
Fedres status og muligheter er ”avledet mors status”. Hva som får Mesna til å
terpe på at jeg ”opplever feminismen som
en aktør som fratar ham allerede gitte privilegier” krever en utdyping.
Hvilke privilegier sikter hun til? Er det profeminister som Jørgen Lorentzen og
Michael Kimmel som har forledet henne til å mene at menn og fedre som meg er så
historieløse og reaksjonære at vi faktisk tror at menn og fedre skal og må ha
særrettigheter i kraft av vårt kjønn? I kontrast til et regelverk som faktisk
gir kvinner og mødre privilegier som også i praksis medvirker til å stenge
fedre ute fra sine barns liv, temaer kjønnsforskerne med sine kjønnede begreper
og maskulinitetskonstruksjoner aldri har evnet eller villet forstå eller
forklare.
Marte Mesna kvalifisere sine lesninger ved å vise til ”flytende maskuliniteter”. For meg er
slike postmoderniteter lite meningsbærende all den tid våre konkrete
livserfaringer tilsier at fedre i stor grad blir systematisk diskriminert og
behandlet som annenrangs foreldre. Samværsretten er ubeskyttet, i
mediaoffentligheten foregår massiv propagandapreget vinkling mot alltid store
mørketall for angivelige omfang av vold og overgrep mot kvinner av barn. I
barnefordelingssaker er beviskravene senket til et minimum, delvis takket være
departementale føringer og effektive utspill fra feminiserte mannlige
statsråder som helt eksplisitt vil ”snu
bevisbyrden på hodet” (Knut Storberget) som i riksmedier også sier ”det må bli lettere å nekte samvær”. Så
meget om konspirasjonen.
(Innlegg på trykk i Klassekampen 12.01.12)