Historieløst om fedreomsorg
Av Ole Texmo,
Forum for menn og omsorg
Sosialantropolog Runar Døving oppkaster seg i VGs kronikk
26.10.10 ”Lenge leve pappapermen” til
historiker når han skal propagandere fedrekvotens politiske suksess. Som om
fedre ikke var i stand til å ta seg av barn uten at staten fortalte oss hvordan
og hvorfor. Som om Døving behersker kildekritikkens metodekrav. Døvings
biologistiske kunnskaps- og menneskesyn ytrer seg slik at kvinnen har forrang
men at ”kvinnelig omsorg kan læres”.
Han ser bort fra at fedre fremdeles ikke har fått selvstendig opptjeningsrett,
og at fedre av seg selv kan dra omsorg for egne barn uten gulrot og pisk.
Døvings perspektiv går 15 år tilbake. Pr 1995 hadde jeg selv
vært delvis hjemmeværende i ca 3 år, trillet barnevogn og tatt med barnet til
helsestasjon. I likhet med andre moderne fedre som uten fedrekvote eller lønnet
pappaperm hadde jeg utfordret likestillingsparadigmet. Fedre har med innført
fedrekvote fremdeles ikke fått selvstendig juridisk og økonomisk status i
forhold til våre barn. Uten belegg hevder Døving at fedre som er mye sammen med
barna vinner på omsorgsengasjementet ved samlivsbrudd og barnefordeling. Hvor
har han dette fra?
Ettersom jeg har holdt på med dette de siste 15 åra og lest
meg opp på norsk barnelovhistorie, inkludert lovforarbeider og andre rettskilder,
vil jeg uten å nøle betegne Døvings utlegning av lov og rett på dette området
for dilletanteri av verste skuffe. Uttrykket ”egnet omsorgsperson” er ikke noe sentralt juridisk begrep, verken i
lovtekst, forarbeider eller i rettspraksis (Døving kan google på lovdata hvis
han gider). Døving serverer en populær fordom ved å utlegge rettspraksis som om
utfall av barnefordeling er et følgeriktig resultat i forlengelsen av barneomsorg
før bruddet. Fedre som taper i retten får med andre ord som fortjent.
Fedre som blir parter i barnefordelingssaker har ikke
usannsynlig hatt mer enn gjennomsnittlig omsorg for sine barn. Dette perspektivet
ekskluderer sosiolog Knut Oftung fullstendig i sin studie ”Skilte fedre: Omsorg, mestring og livskvalitet”. Det fins intet
grunnlag for å anta at omsorgsinnsats før brudd med mor blir premiert av retten.
Døving tilskriver Oftungs doktorgradsstudie pionerstatus for å synliggjøre
norske fedres problemer med å følge opp sine barn etter skilsmisse. I
motsetning til Døving var jeg tilstede og stilte kritiske spørsmål under
disputasen.
Oftungs studie gir ingen svar og stiller heller ingen
myteknusende spørsmål. Fedre som protesterer mot Døvings historieløshet, eller mot
representativiteten i funnene fra sosiolog Oftungs strategiske utvalg (19
fedre) hvor erfaringer fra barnefordelingssaker er systematisk valgt bort, får
ingen anerkjennelse i feministstaten. Det bør også høyrefeminist Julie Voldberg
(VG 02.11.10) merke seg. Valgfrihetsmantraet kan med fordel suppleres av en mer
grunnleggende debatt om hvordan ekte involverte fedre blir behandlet av rett og
samfunn. For ikke å nevne utvanning av foreldrebegrepet.
(Debattinnlegg på trykk i VG 03.11.10, papirutgaven s47)