Dommer
Bertelsen som martyr
Av
Ole Texmo, Forum for menn og omsorg
En historisk sak er oppe til doms: En dommer i
Bergen tingrett står i fare for å miste sin stilling på grunn av anførte
uregelmessigheter i tjenesten og visse holdninger han skal ha gitt uttrykk for.
Fra det mer generelle til det spesielle, eksplisert som «avvikende virkelighetsoppfatning» til «rigid holdning til kvinner». Mannlige dommere med negativt
kvinnesyn bør selvsagt ikke dømme i saker hvor kjønn er et mer eller mindre
aktuelt og relevant tema. Like lite som kvinnelige dommere med skrudd
virkelighetsoppfatning og negativt syn på menn bør dømme i f.eks
barnefordelingssaker. Et spesielt forhold ved dommer Tor Holger Bertelsen sin historie, er hans egen rolle som part i
barnefordelingssak tilbake på midten av 1990-tallet. Episoder fra denne tiden
er referert i Bergens Tidende som politisak fra 1996. Bertelsen skal ha
unnaholdt fellesbarn fra mors omsorg og sogar søkt tilflukt på sin arbeidsplass
i Bergen tinghus. Stikk den!
Politiet tok affære og barna ble gjenforent med mor.
Bertelsens eget personlige ansvar i denne tildragelsen trenger ingen ytterligere
kommentar. Som mann og far med solid erfaring fra egne og andre fedres
barnefordelingssaker stiller jeg spørsmålet: Når har norsk politi stilt opp for
norske fedre og satt norske mødre på plass og sørget for at kidnappede barn ble
gjenforent med sine fedre? Med media som sannhetsvitner for lov og rett? Det er
på dette punkt at «Bertelsen-saken»
som vi kan kalle den blir interessant utover en smule rettshistorie hvor en
dommer risikerer å bli fradømt embedet. Denne saken er nemlig i ferd med å
gjøre den uvørne Bergens-dommeren til martyr for fedresaken. Blant norske fedre
som i flere tiår har kjempet mot dårlige odds for en mer logisk og vettug
barnelov; som har kjempet mot en praksis som nuller ut beviskrav og gjør samværssabotasje,
falske overgrepsanklager og foreldrefiendtliggjøring legalt.
Wilmar
Kolnes trekker i BT 31.05.13 «Heilage kyr i rettsvesenet» frem en sak hvor Norge ble dømt i menneskerettsdomstolen
for brudd på retten til familieliv. Dommen fra Strasbourg (Sanchez Cardenas vs Norway, 4.
october 2007, application no 12148/03) er interessant lesning fordi den
er kontant i sin kritikk av Gulating lagmannsrett som overprøvde Bergen
tingretts dom hvor altså dommer Tor
Holger Bertelsen satte saker og ting på plass. Dommen fra Strasbourg blir forsøkt
bagatellisert av norske jurister i ulike roller, bl.a Knut Harald Søvig fra Universitetet
i Bergen som i en artikkel i Tidsskrift
for Familierett glatt underslår den ramsalte kritikken mot norsk praksis i
saker hvor påstander om vold og overgrep ikke blir realitetsbehandlet da en slik
materiell vurdering ikke usannsynlig ville slått positivt ut for en far som er
frikjent i straffesakskjeden for anklager om incest mot barna.
Norge er dømt flere ganger for brudd på
uskyldspresumpsjonen, artikkel 6.2 EMK, som sier at man er å anse som uskyldig
inntil det motsatte er bevist. Norsk barnelovpraksis undergraver
uskyldspresumpsjonen jevnlig mens de lærde sitter og sover og for øvrig synes
det er helt greit at mødre definerer premisser for barneomsorg. Krav til
beviser er nullet ut. Uvederheftige påstander om vold og overgrep gis amnesti.
Dommen fra Strasbourg gir Bertelsen rett, slik Wilmar Kolnes hevder i BT
31.05.13. Selv om dommer Bertelsen på grunn av sin privathistorie, av prinsipielle
grunner, neppe burde være dommer i barnefordelingssaker, er det liten tvil om
at han i enkeltsaker har flagget et mer differensiert syn på mødres voldspåstander
som med fordel kunne være gjengs norm for alle dommere, uansett kjønn,
holdninger eller privathistorier for den del. I enkelte saker.
Å gjøre dommer Bertelsen til martyr for fedresaken
er imidlertid ikke særlig smart, verken fra fedresynspunkt eller fra
systemhold. Det finnes nok av dommere med negativt syn på menn og fedre, en
delvis femininisert rettspleie hvor bevisspørsmål administreres bort, hvor dogmer
som at kvinner og barn aldri lyver om overgrep har status som rettssetninger.
Jussen er heller ingen eksakt vitenskap, skjønn blir i liten grad underkastet
begrunnelseskrav andre akademisk etterprøvbare disipliner må finne seg i. Hvis
dommer Bertelsen mister jobben vil han automatisk få martyrstatus hos en større
udifferensiert gruppe av fedre som ikke er så nøye med prinsippene i alle
sammenhenger.
Personlig hadde jeg med Bertelsen å bestille tilbake
på 90-tallet da vi begge sognet til en forening som hadde barnefordeling som
hovedsak. Jeg fungerte en periode som konstituert redaktør for foreningens
meldingsblad. Bertelsen hadde uautorisert produsert et notat om juridiske sider
av barneloven. Fordi en jurist, og sogar en dommer, var «på vår side», var det
som om all kritikk fra medlemsmassens artikulerte stemmer opphørte. Tenk det!
En dommer som støttet vår sak, og som attpåtil skrev betenkning til støtte for
vår sak. Som om dommere var til å stole på, like lite som sakkyndige psykologer
(eller journalister eller redaktører – spøk tilside). Betenkningen var mildest
talt uryddig i sin begrepsbruk og påberopelse av kilder til forståelse av
rettstilstanden. Da jeg ikke uten videre gikk god for Bertelsens betenkning,
begynte Bertelsen å angripe meg, vesentlig gjennom trakasserende
telefonhenvendelser på ukristelige tider av døgnet. Han presenterte seg aldri
slik vanlig høflighet tilsier men jeg skjønte fort hvem det var. Å forsøke å
argumentere på akademisk vis var fånyttes.
Når jeg leser beskrivelser av dommer Bertelsens
adferd i og utenfor retten, kan jeg derfor nikke gjenkjennende. Uryddighet og til
dels uhøflighet later til å være varemerker for denne personen. At han er
uskikket til å være dommer er ikke helt utenkelig. At Bertelsen er en glimrende
jurist slik fedre som vil kanonisere ham hevder, er jeg ikke uten videre med
på. Selv om han, som nevnt, har satt skapet på plass i enkelte saker hvor
mødres påstander om vold måtte nøytraliseres. Fedresaken trenger andre
symbolsaker enn dommer Bertelsens martyrskap.
Fra systemhold er det usedvanlig lite nennsomt å
bruke hans engasjement i nettopp barnefordelingssaker og hans «kvinnesyn» som
argumenter for å fjerne ham. Til det er det litt for mange dommere av begge
kjønn som har litt for mange erklært negative holdninger til menn og fedre de
må gjøre opp for. Mitt råtips er å starte med høyesterettsdommer Ingse Stabel , tidligere likestillingsombud på
90-tallet, som da hun den gang hun avsluttet åremålet som ombud og påbegynte
sin dommerkarriere i Gulating, svarte slik da hun fikk spørsmål om hun hadde
noen fanesaker i sin nye jobb: «Styrke
kvinners posisjon i barnefordelingssaker». Stikk den!