POLITISERTE TÅKEFAG
Av dr. philos. Jon
Gulbrandsen
Av natur er all vitenskap sårbar, fordi vitenskapens
ambisjonsnivå er så vidt høyt. Ikke bare
tar den mål av seg til å beskrive, men også å forklare, og i tillegg hevder den
at funnene som gjøres er allmenngyldige.
Her er det mange muligheter til å dumme seg ut. Selv i naturvitenskapene, hvor en bruker
konkrete og målbare størrelser, manes derfor til ydmykhet og forsiktighet.
Andre vitenskapsgrener opererer ikke med konkrete og målbare
størrelser, men diffuse begreper som lykke, frustrasjon og motiver. I sosiologi, psykologi, psykiatri og juss
skulle en derfor forvente en enda større grad av ydmykhet enn i naturvitenskapene,
men paradoksalt nok ser det motsatte ut til å være tilfelle. Som da psykologiprofessor Hanne Haavind
uttalte at: ”Det økende antallet skilsmisser viser at kvinnene er blitt
lykkeligere” (Dagbladet, 27. juli 1994).
Eller da sosiologiprofessor Eva Lundgren i et radiointervju fastslo at
presteyrket bare var et påfunn for å kunne undertrykke kvinner. Eller da psykiatriprofessor Nils Adolf
Retterstøl erklærte Arnold Juklerød for paranoid, etter at han hadde påstått at
et departementalt vedtak om å legge ned en skole var ulovlig.
Da Juklerød fremdeles ikke ville gi seg, ble
diagnosen utvidet til ’paranoia kverulantis’, hvor selve kriteriet for
diagnosen er at pasienten protesterer, og diagnosen blir dermed
selvoppfyllende. Ett år før Juklerød
døde, vedgikk departementet at Juklerøds påstander hadde vært korrekte. Jussens bidrag til denne lite ærerike
disiplinen er om mulig enda større, men jeg nøyer meg med å minne om Birgitte
Tengs’ fetter som ble frikjent for drap, og deretter dømt til å betale
erstatning.
Naturvitenskapens bidrag er heldigvis forsvinnende liten på
dette området, men når det først skjer, er motivet ofte politisk. Slik det var for Trofim Lysenko (1898 –
1976), da han tilpasset genetikken til kommunismen ved å hevde at et individs
egenskaper er bestemt av miljøet og ikke genene, og på denne måten vant gunst hos
Josef Stalin. Favorittfaget blant despoter
og diktatorer er likevel ikke realfag, men psykiatri og juss. Mon tro hvorfor det er slik?
Er årsaken at disse fagene lettere lar seg forme og derfor
blir mer ettertraktede mål for grupper med politiske interesser? Mye tyder på det, for på Universitetet i Oslo
finnes det en avdeling under Institutt for offentlig rett som heter ’Avdeling
for kvinnerett’. Om avdelingen kan
jeg lese at ”formålet er å bedre kvinners stilling i retten og samfunnet
” og at ”kvinnerett er en rettsvitenskapelig disiplin samt en tverrfaglig
disiplin innenfor kvinneforskningen”.
Dette betyr at kvinnepolitikk faktisk er akseptert som fag på Juridisk
Fakultet.
Forskningsrådets programstyre for kjønnsforskning skriver at
”kvinne- og kjønnsforskningen har hatt som eksplisitt mål å bidra til
endring på mange plan, og det nye programmet skal inngå i denne tradisjonen.” Her sies det rett ut at kvinneforskningen
verken bygger på empiri eller vitenskaplige tradisjoner, men på en politisk
agenda hvor målet er å skape forandringer.
Hva skjer da når disse faggrenene møtes og forener krefter
under en felles politisk agenda? I
norske rettssaler møtes advokater og dommere, gjerne med spesialisering i
kvinnerett, og psykologer som à priori har geniforklart mødre i
forelderrollen. Når dette skjer, er
oppgaven som regel å avgjøre om det er mor eller far som skal tilkjennes daglig
omsorg for barna etter skilsmisse. Da er
det kanskje ikke så rart at bare 5 % av norske fedre har daglig omsorg for
barna sine, at to tredeler av dem taper barnefordelingssaker, at et utall
norske menn ikke en gang får se sine egne barn, selv om de er ulovlig bortført,
eller at enda flere menn er anklaget eller dømt for overgrep mot egne barn, ene
og alene på grunnlag av uttalelser fra mødre som vil skilles.
Kanskje enda mer utrolig er det at vi i over 40 år har
diskutert hvordan dette i det hele tatt har vært mulig, uten å makte å
konkludere, til tross for en massiv forskningsinnsats i både sosiologi og
psykologi over like mange år. Hvorfor
tier disse gåtefulle fagene om de klareste årsakssammenhenger, mens de påtaler atskillig
mindre innlysende forhold? Kan det være
fordi disse fagene selv er rotfestet i et uklart og gåtefullt språk, og at
klarhet derfor vil virke truende? Har utøverne
av disse fagene av samme grunn et interessefellesskap med politikere? Jeg vet sannelig ikke, men i alle fall er
dette et paradoks som for lengst burde ha vært gjenstand for både medieomtale
og samfunnsdebatt.