Den fordømte norske mannen.
Hva skjer i overgrepssaker.
Av
Ola Arve Solstad.
Tidligere styremedlem i Nasjonal støttegruppe mot falske
incestanklager.
Med Rune Øygard er
nok en norsk mann dømt til fengsel for seksuelle overgrep uten noen som helst
sikre beviser mot seg, bare magisk overførte indisier. Slik fungerer
rettsvesenet i Norge. Ulikt alle andre plasser i verden, hvor ennå prinsippet
holdes i hevd at man er uskyldig inntil det motsatte er bevist.
Sterke diskurser
Det utviklet seg
deretter, etter som kvinnenes stilling generelt styrket seg, en offentlig,
autorisert diskurs. Dermed en politisk korrekt diskurs hvor mannen, innen
spesielle felter, ble fremstilt som et monster. En slik diskurs som den franske
sosiologen Pierre Bourdieu kaller for en sterk diskurs. (1) Hekseprosessene var
styrt av en slik diskurs. Og innen det økonomiske feltet er dagens
neoliberalisme ledet av en slik diskurs. I slike diskurser deltar alle de
viktigste sosiale systemene som har beskrivende, definerende og dømmende makt. Slike
som pressen, skolen, helse og sosial, det politiske systemet, politiet og rettssystemet.
I denne diskursen drev den norske mannen med å slå kvinner og voldta dem. Eller
han slo og voldtok barn. Og han var horekunde, og andre negative
karakteristikker ble påført ham. Denne radikale feminismediskursen startet på
venstresiden, men utviklet seg raskt til klassekamp mot menn fra de lavere
klasser. Det ble obligatorsk at kvinner måtte støtte andre kvinner hver gang de
kom med overgrepsbeskyldninger. Ikke det at alle kvinner alltid støtter andre
kvinner, storparten av norske kvinner er alt for intelligente til å tro at alle
menn er noen overgrepsmonstre. Men kvinner som gikk etter posisjoner innen viktige felter hvor mannen var anklaget var gjerne
kvinner med radikale, militante holdninger. Og forkledde som ”eksperter” kunne
de ”ta” en mann.
Eksempler på denne
diskursen var da norske aviser på sine førstesider slo opp bilder av kvinner
hvor blodet rant fra deres ansikter, -som var forslåtte røde, gule, grønne og blå-,
som levende eksempler på hvor voldelig den norske mannen var. ( Siden viste det
seg at det var mannekenger som var blitt malt opp for å forestille ofre for
mannevold. ) Eller kampanjen da det ble hengt opp plakater over hele landet
hvor alle norges mest kjente mannlige politikere ble påstått å være horekunder.
Det mest påfallende ved disse kampanjene var reaksjonenen etterpå på slike mobbehandlinger.
For ingen turde å komme med den minste lille kritikk. Ikke den norske mann som
ble fremstilt i sin helhet som et voldelig udyr, men heller ikke politikere som
Bondevik eller Stoltenberg turde stå fram å forsvare seg. De likte nok ikke å
blir framstilt som de ble, men samtidig visste de hva som var det politisk
korrekte ”synet” på menn. Og en liten kritikk kunne føre til tap av kvinnestemmer.
På et
måte ble disse to sakene paradigme-eksempler på at mot den norske mannen kunne
man skrive og gjøre hva man ville. Og konstruere et virkelighetsbilde som ikke
hadde noe med virkeligheten å gjøre. Noe som igjen viste at de radikale kvinnegruppene var blitt så sterke at de kunne få alle
systemer med seg i en slik diskurs. Som inkvisisjonen var sterk nok til å
starte diskursen som førte til hekseprosessene.
Fra diskurs til handling.
I forlengelsen av
ideologien om å ”ta” en mann, fulgte så en rekke sivile og straffesaker hvor det
ble påstått at mannen gjorde seksuelle overgrep mot barn, som er emnet for
denne artikkelen. Dermed ble kjønnskampen trukket inn i det offentlige, sosiale
rommet hvor alt henger sammen med alt annet. Så som klasse, rase, kulturforskjeller,
utlendingsproblematikk, o.s.v. Men mest klasse. For naturligvis var de menn som
ble ”tatt” for dette mest menn fra arbeiderklassen og klassene rundt og under
den. Alt materiale om emnet viser det.
De fra de lavere klasser er alltid lettest å ”ta”, for bevisbyrden for å
kaste disse i fengsel, eller ta barna fra dem, er satt svært lav.
Pressen
Pressen er vel den
som mest har arbeidet for å få bygd opp den norske monstermannen, og den er
også en aktiv part i rettssakene for å få opinionen på kvinnes side. Dette
begynte allerede under Bjugn-saken for 20 år siden, hvor spesielt radikale
kvinnelige journalister gjorde alt de kunne for å få dømt Hammern. Selv om det
aldri fantes noen virkelige beviser mot ham.
Hele dette systemet
vil alltid støtte kvinnen. Den store majoriteten innen feltet er av det
kjønnet. Her finner du alt fra psykologer, psykiatrikere, sosionomer,
barnevernere, barnehagebestyrere, m. m.
Også kvinnelige radikale, militante advokater kommer inn her i en dobbeltrolle
hvor de som sosialarbeidere skal forsvare barn som verger, hjelpeintervenienter
og bistandsadvokater. Alle med språk og holdninger som i stor grad er
mannsfiendlige. Det er et stort og godt strukturert apparat mannen har imot seg
her.
Dette er det den franske historikeren og
samfunnstenkeren Michel Foulcault kaller biopolitikere. (3) De som skal
kontrollere befolkningens helse, hygieniske, sosiale og seksuelle liv, kriminelle
og utlendingers plass i samfunnet, relasjonen barn-voksne, osv. I familien, så
som andre plasser som skoler, arbeidplasser og fengsler. Siden Norge er et land
hvor folk normalt har mindre økonomisk problemer blir gjerne biopolitikken det
viktigste emnet man diskuterer. Også opp mot andre kulturer som er mindre
hygieniske enn den norske, så som Rom-folket.
”Behandlende bevisfremkallelse”.
Innen rettene i saker
som overgrep mot barn har psykologene blitt mest kjent for sin ”behandlende
bevisfremkallelse” som en del av bevisframkallelsen. Denne består i at barn som
i utgangspunktet nekter overgrep fra en manns side blir lagt i munnen seksuelle
ord og utrykk. Og via dukkeleker lærer man barnet opp i alle sider ved
seksuallivet. Og det bygges langsomt,-ofte kan det ta år,- opp en
overgrepshistorie i barnets hjerne. Uavhengig av om noe overgrep virkelig har skjedd.
Disse dukkelekene har forøvrig vært forbudt i resten av verden i 20
år nå, bare i Norge holder man fortsatt på med dem. Resultatet av denne
”behandlende bevisfremkallelsen”, hvor man fritt kan manipulere barn sine sinn,
går som oftest foran virkelige empiriske bevis. Slike som at medisinske
undersøkelser viser at intet overgrep er skjedd. Oftest vil psykologer som
driver denne ”behandlende bevisfremkallelsen” være radikale feminister som
skjuler den implisitte kvinnekampen bak embeder og titler. Og de kan være veninner
av mor/kvinnen som på vegne av barnet fører fram anklagene. Unødvendig å si
kommer de alltid fram til at deres ”beviser”, -for det er det de kaller dem-, viser
at barnet er misbrukt av en mann. En ”bevisfremkallelse” som ikke brukes i noe
annet land.
En annen ting som må
nevnes er at forholdet mellom mor/kvinnen som fremsetter anklagene og
psykologer, sosionomer, barnevernere.- og nå også psykiatrikerer, som før mest har
holdt seg utenfor dette feltet-, blir så nært at det er vanskelig å skille
tekstene og de verbale forklaringer deres fra hverandre. Du finner bl.a. i stor
grad igjen de samme uttrykkene inne i de psykologiske rapportene som du finner
igjen i mors/kvinnes forklaring. Ikke minst i detaljene virker det som den
kvinnen som anklager får mye profesjonell hjelp fra andre kvinner. Det er her
disse rapportene og forklaringene ligner mest på hverandre.
Nok en sterk part i
saken på kvinnens side. Politiet synes, som resten av de impliserte partene i
overgrepssaker i Norge, å ha en dyp forakt for empiriske beviser. Ta nå den
saken som sitter friskest i minnet, Øygard-saken. Man skulle tro at empiriske
beviser/motbeviser rundt anklagene skulle finnes på de plassene som den som
anklager påstår overgrepene har skjedd. At politiet derfor undersøkte på
hoteller og andre plasser hvor anklager og påstått overgriper har overnattet
sammen. Hvor det finnes vaske og ryddehjelper, og andre ansatte, som kunne
fortelle om de hadde sett noe som tydet på overgrep. Om det var sæd eller blod
på laknene, o.l. Hundrevis av spørsmål som burde vært stilt for å avklare, via
empiriske funn, hva som mest sannsynlig hadde skjedd. Og allerede for fire år
siden, da ryktene begynte å svirre, burde det dengang barnet ha blitt sendt til
medisinsk undersøkelse for å ha fått avkreftet eller bekreftet seksuelle
overgrep. Men slikt passet seg åpenbart ikke. I stedet lar man ”bevisbyrden”
ligge utelukkende på mobil og skype-meldinger. Som skal ”bevise” overgrep ved
magisk overføring.
Dårlig nytt for latinere.
La oss i hvertfall
håpe at denne dommen ikke lager noen universal presedens. Det ville bety
slutten for Latin-Amerika, hvor jeg bor. For her går alle voksne rundt og
kaller barn og ungdom ”mi amor”, ( my love,- pasjonalt ), ”querida”, ( dear,
darling ), ”mi vida”, (mitt liv ), og
hundrevis av andre kjærlighetsutrykk. Og tekstmeldinger sendes hvor man
utrykker at man lengter etter barnet og gjerne vil holde det sine armer. Slik
snakker direkte, og utrykker seg indirekte via meldinger på mobiler og
internett, hele den voksne befolkningen her. Det være seg nære eller fjerne
slekninger, eller nære venner og bekjente. Og alle meldinger avsluttes med det
nesten obligatoriske ”besos y abrazos”. ( Kyss og omfavnelser ). I en slik
varmere kultur ville hele den voksne befolkning måtte kastes i fengsel om man
fulgte norsk rettspraksis.
Og mye det samme skjer over det meste av vår
klode. Hvor det også er vanlig at barn og voksne sover i samme seng. Mange
steder på grunn mangel på økonomiske ressurser
til å bygge eget soverom med seng til alle barna. Uten at det fører til
at voksne blir satt i fengsel. Hele ”bevisførselen” mot Øygard virker
konstruert og forsert. I resten av verden setter man ikke likhetstegn mellom at
mulighetene finnes for overgrep og at overgrep har skjedd.
Ellers skjer det
samme med politiet som med rettssystemet. Man har indisier i mange saker på at
det skjer justismord. Men politiet tør ikke undersøke f. eks. psykologenes
arbeid som grenser opp mot tortur av barn når de skal framtvinge sine ”bevis”
basert på deres manipulerende ”behandlende bevisfremkallelse”. Og man kan komme
over dommeravhør hos politiet hvor kvinnelige
politibetjenter irettesetter urolige barn med følgende frase: ” Er du ikke
rolig nå kommer mannen og tar deg”. Slike tanker har altså kvinnelige
politibetjenter om menn. Og de styrer ofte sakene innen politietaten. Med slike
fordomsfulle holdninger blir man lett part i saken på kvinnens side. Som nesten
altid skjer. Mens motsatt, anmelder en mann/far psykologer som tydelig
manipulerer barn for å få det til å si at en mann/far har misbrukt det
seksuelt, så gidder politiet ikke se på
saken. Disse ”ekspertene” kommer fra øvre middelklasse og har alltid
straffefrihet.
Politikerne.
Politikerne vil alle
være politisk korrekte, -det blir mest en tautologi å si det. Så når politikere
som tidligere justisminister Dørum gikk ut i pressen og sa at man alltid skulle
tro på kvinnen i saker som gjelder overgrep/voldtekter, så hevet ingen engang
på øyenbrynene. Selv om en slik ”politisk korrekt” uttalelse raserer all
rettsvern for partene som ikke er kvinner. For som det finnes overgripere,
finnes det også kvinner som lyver opp falske anklager. Enten det er for å sikre
seg kontroll over barna. Eller for å få tak i store erstatningsummer. Å gi
kvinner rett til å komme med anklager uten at sannhetsgehalten i dem skal
undersøkes blir en rettspraksis som undergraver hele rettsinstituttet.
Statsfeminismen og den norske stat
Fra at alle de
viktigste systemene med beskrivende, definerende og dømmende makt stiller seg
ensidig på kvinnens side, er ikke veien lang til at man også ønsker å premiere
falske anklager fra hennes side. Som statsfeminismen og den norske stat gjør. Jeg
var selv oppe i dette i en sak hvor man sto ovenfor en uavsluttet adopsjon. I
denne situasjonen valgte min daværende kone å anklage meg for seksuelle
overgrep mot vårt foster/adoptivbarn. Og satte samtidig, sammen med
statsfeminismen innen Barne og Familiedepartement, (BFD), og Statens
Adopsjonskontor, igang et langvarig arbeid for at mor skulle få adoptere alene.
Og jeg, far i saken, skulle miste farsretten. For å få dette til måtte også
adoptivgiverlandet gjøres juridisk rettsløst og Den Internasjonale Adopsjonskonvensjonen
radbrekkes. Slik gjøres det juridisk i Norge når radikal statsfeminisme er
innblandet. Som også er statlige biopolitikere, hvis oppgave er å bryte relasjonen
barn-far. Få vekk det ugresset en mann representerer ved å blande seg inn i
forhold som tilhører kvinnesonen. Jeg/far ble et slags Rom-folk.
Anklagene var et
spill for å fjerne meg fra barnet, hvor mor ble hjulpet av profesjonelle som
var veninner og kolleger av henne innen Helse og Sosial. Blant annen en hel
gruppe psykologer. Så skulle det faktum at barnet bodde hos mor hjelpe henne fram
til en aleneadopsjon. Nå ble jeg blankt frifunnet for disse anklagene av såvel
politi, barnevern og til slutt av staten selv. Men mor ble premiert med en
alenemorsadopsjon fordi hun hadde framsatt falske anklager.
Regjeringsadvokaten, som representerte BFD som hadde gitt mor aleneadopsjon,
sto fram og sa at kvinner som kommer med falske anklager i et spill for å
framprovosere en alenemorsadopsjon må premieres for det ved å få sitt ønske oppfylt.
Og rettene støttet fullt ut opp om dette lovløse synet hvor adoptivbarn og
deres fedre, pluss fattige adoptivgiverland, blir gjort rettsløse.
Nå kunne ikke godt regjeringsadvokaten
bruke uttrykket statsfeminismen, siden den
offentlig ikke skal eksistere som egen kraft innen staten. Selv om det i
min sak var klart at den styrte alt ned til de minste detaljer. Så
regjeringsadvokaten bruker uttrykket staten. At staten måtte premiere mor med
aleneadopsjon fordi hun hadde kommet med falske anklager mot far. Men dette
gjør jo saken bare verre. For første gang i den juridiske verdenshistorien står
en stat fram og sier den støtter og vil premiere kriminelle handlinger. Så
lenge det er en kvinne er det greit.
Forøvrig
har jeg skrevet en oppsummering av saken som går som følgetong på Ole Texmo sin
internettside: Forum for menn og omsorg.
Rettssystemet.
Det er vel idag
enighet blandt alle tenkene mennesker at menneskets tanker, følelser og
fantasier, alt vårt ”indre liv”, er sosialt relatert og betinget. Og dommere
blir også påvirket av den offisielle, politisk korrekte, diskursen fra de
definerende og beskrivende systemer som disponerer ens tankesett mot den
fordømte mannen. I og med at det er opplest og vedtatt at empiriske bevis skal
nedprioriteres i forhold til f. eks ”bevis” fra radikale feministiske
psykologer, er resultatet i sakene gjerne gitt på forhånd. Resultatet blir at
politiet ikke gjør jobben sin for å fremskaffe empiriske bevis eller motbevis. Eller
at medisinske undersøkelser som ikke passer med historien om overgrep blir
slettet ut av dommer og rettsprotokoller. Og det samme skjer med bevisbare vitneprov
som ikke går i ”riktig” retning, i den retning kvinnene i sakene vil de skal gå.
Oppsummert: Alle disse ”rare” hendelsene i disse sakene som drar
oppmerksomheten bort fra virkelige empiriske beviser og over på synsing fra
”eksperter”. Som ikke legger skjul på at de er parter i saken på kvinnens side.
Det virker som i
overgrepssaker skjer alt dette samtidig. Vel uten at det er noen bevisst politikk
bak det. Disse sakene blir dermed konstruerte
trossaker. Som man enten tror på Gud
eller ikke, tror man at overgrep har
skjedd eller ikke. Og som det offisielle synet er at Gud eksisterer, er det
offisielle synet innen dette feltet at kvinnen alltid taler sant når hun
framsetter overgrepsbeskyldninger. Og med rasjonalitet og empiriske beviser
satt på sidelinja blir dette hysteriske saker, hvor følelsene rår. Hvor kvinnen
gråter og er utrøstelig oppløst i vonde følelser. Og hvor hun må ha
støtteappartet sitt blant biopolitikerne og advokater alltid på plass for å
hjelpe seg i en vanskelig situasjon. Og disse ”ekspertene” fra Helse og Sosial og
fra rettsvesenets side virker selv helt fortvilte og utslitte, rynkete og gamle
før tiden. Etter i årevis å ha ”kjempet” mot et motsatt kjønn av det de har
satt seg i hodet, -og tror fullt og fast på-, er bare en gjeng av amoralske overgripere.
Ond tro
Derfor blir det mest
”performance” og lite rettsaker av dette. Det blir på på en måte for mye av det
gode. For mye såret fortvilelse. Som får en til å tro at kvinnen og hennes
støtteapparat har satt seg i bad faith. ( Satt seg i ond tro, man lyver for seg
selv for lettere å kunne lyve for andre ). Et begrep fremsatt av Jean Paul
Sartre. (4) Mange har vel lest Sartre sin beskrivelse av kelneren som ”spilte”
kelnerrollen til mere enn perfeksjon. Han blir dermed ikke autentisk. Slik også
i disse sakene. Det blir for overdrevent fra den kvinnen som anklager og hennes
profesjonelle støtteapparat. De ”spiller” for mye offerrollen ovenfor et kjønn
de tror bare er et volds og overgriper-kjønn.
Nå er det ikke bare
kvinner som setter seg i ond tro. Innen andre felter, som det økonomiske, hvor
det er mannen som har posisjonert seg sterkest, er det han som gjør det. Ond
tro er også et juridisk begrep, og diskusjonen om man er i ond eller god
tro ofte avgjør domsresultatet, spesielt
hva gjelder økonomisk kriminalitet. Og så absolutt bør man diskutere dette også
innen feltet hvor det er snakk om overgrep, hvor kvinnen er sterkest
posisjonert. Spesielt fordi man der tillater en slik opphopning av ”eksperter”
som veileder, råder og intruerer kvinnen som anklager. Som alltid vil vise den
obligatoriske søstersolidariteten. Som derfor alltid vil prøve å bygge opp
kvinnen ved å støtte anklagene, sanne eller ikke. Mens man samtidig har
diskriminerende holdninger ovenfor den fordømte mannen. Med så mye blanding av
kortene kan godt partene i ond tro, og med mye definerende makt, forvirre de
dømmende maktene.
Den sterkestes rett.
Rettsvesenet er nok
det minst selvstendige system som finnes innen de sosiale systemene, utsatt for
all slags press utenfra. Innen rettsvesenet vinner de sakene som har økonomisk,
kulturell, sosial og symbolsk kapital/makt. ( Bourdieu ) (5) Og de uten noe av
dette taper dem. Alt pratet om et autonomt system styrt av egne doktriner og
lover må vike når man møter virkelighetens verden, hvor makt gir rett. En av
følgene av dette er at den med lite kapital/makt i sakene, mannen, -motsatt
kvinnen som har alle store relevante systemer på sin side-, ikke har noe
forsvar. Øygardsaken er nok et eksempel på det. Hvor hans forsvarer gikk ut i den
altid nærværende pressen og uttalte at hadde hun vist om mobilmeldingene og
skypene så hadde hun tenkt seg bedre om om hun skulle forsvare denne mannen.
Altså går hun like godt over på motpartens side og gir den billige poenger. Vanligvis
virker forsvareren ubekvem både kroppslig og verbalt og føler seg tydelig
politisk ukorrekt ovenfor den totale kvinnemakta i sakene. Forsvarets ”forsvar”
blir mest vage unnskyldninger og bortforklaringer. Så mannen har intet forsvar.
Sjamanisme.
Det er ikke nødvendig å lage noen konspirasjonsteorier her. Gjennom den
rådende diskursen, og ved at kvinnen har fått strukturert feltet slik at hennes
støtteapparat styrer hundre prosent av forestillingen i retten alene, sier resultatet
seg selv. Uten at det er snakk om noen bevisst ond vilje fra dommeres og,-en
sjelden gang-, juryers side. Med et ønske om å få alle menn i fengsel, eller ta
barna fra dem. Det er mere snakk om at dommere og juryer ikke skjønner hva som
foregår. Det er mere snakk om konformitet og naivitet. En blind, passiv, konform
og naiv tro på at folk med titler og embeder alltid sitter med sannheten.
Dermed kan ikke deres metoder og eventuelle fordommer og diskriminerende
holdninger, og blandingen av subjektiv solidaritet og objektiv faglighet,
utfordres. Heller ikke deres teoretiske, kunnskapsmessige eller empiriske nivå.
Vi har også våre hellige kyr. Som når f. eks psykologer uttaler seg skråsikkert
om tiltalte menn de ikke engang har giddet å snakke med. Og det selv om vår
psyke er et lukket system og bare gjennom en langvarig kommunikasjon kan andre
lære noe noe om den. Men psykiatrikere og psykologer kan tydeligvis se direkte
inn i den uten å kjenne noe til den. Så sjamanisme tar over for fornuftig
tenkning. Uten at noen dømmende aktører innen rettssystemet synes å tørrre å
kritisere slik uvitenskapelig synsing. Mere synes de å være imponert over så
mye særegen ”bevisfremkallelse”. Hvor disse ”ekspertene” bramfritt uttaler at
denne mannen er en overgriper. Og uttaler seg klokkeklart om hans perverse
psyke. Uten engang å ha giddet å snakke med ham! Men hos folk flest, som ikke
kan holde på å tulle slik i sitt arbeid og ødelegge helt tilfeldig andre folks
liv, har disse gruppene etter hvert mistet all legitimitet. Så man kaller disse
”ekspertene” hva de er: Keisere uten klær.
Politisk korrekthet.
Med bevisbyrden en vits
i disse sakene blir dommene også svært merkelige. De blir politisk korrekte, men juridisk tøvete. Som i
Øygard-saken. Det var overhodet ingen beviserer mot Øygard. Men dømmes måtte
han om man skulle være politisk korrekt. Og det er veldig viktig i Norge å være
politisk korrekt i dommer innen feltet! Så man landet på et slags kompromiss,
tydeligvis. Hvor man kom fram til at Øygard ikke hadde forgrepet seg på jenta
før etter hun var fjorten år, men mellom hun var fjorten og seksten. Uten at det
var noe beviselig grunnlag for å komme til noen slik konklusjon. Ideen var
tydeligvis at man dermed kunne sette en lavere straff, dermed ikke provosere unødvendig.
Og dermed er det implisitt også klart at konklusjonen har blitt slik for å
hjelpe på samvittighet, siden de som dømte innerst inne visste at her blir en
mann dømt uten noen beviser. Noen annen måte å forstå ordlyden i dommen på er
det ikke.
Hvem styrer?
Hva dette i siste
instans viser er at den dømmende makt har mistet styringen over sitt eget felt
i disse sakene. Som i sin helhet har blitt konstruert om til et trosfelt, som
det religiøse feltet. Av systemene nevnt i denne artikkelen. Slik sett kunne
man spart mange penger på å holde disse sakene på den lokale kroa. Hvor man
kunne holde en avstemning om hvem av lokalbefolkningen som trodde eller ikke på
anklagene. Siden ingen bevis eller
motbevis skal gjelde ville det vært en like god løsning. Men da ville nok mange
overbetalte aktører i rettene, som også skal reprodusere seg til nye overbetalte jobber, sette seg på bakbena.
Og reprodusere seg gjør man best ved å dømme stadig flere uskyldige menn for
overgrep. Som fører til økning i antall anmeldelser og en styrking og utvidelse
av feltet. Motsatt vil ”psyke-eksperter” som virker lite samarbeidvillige
ovenfor påtalemakta se sine muligheter for overbetalte jobber i framtida bli
reduserte. Forøvrig disktuteres overalt i verden disse rollekonfliktene ved å
bruke psykiatrikere og psykologer som ekspertvitner i rettene. Naturligvis for
å unngå at partikulære interesser av kjønns, yrkes eller økonomisk art skal
kunne vinne over universale interesser som likhet for loven og at man er
uskyldig inntil det motsatte er bevist. Bare i Norge er det ingen debatt. Merkelig,
siden i Norge er feltet gjennomsyret av rollekonflikter.
Konklusjon.
Så makt gir rett. ”Same
procedure as last year”. Intet nytt under solen. Når alle store norske systemer
som staten har delegert sin makt til tror blindt på kvinnen. Ja, når staten selv
og rettssystemet sier den vil premiere kvinner som farer med falske anklager,
da er det ikke stort den norske mannen har å stille opp med når han blir
anklaget for overgrep. I hvertfall ikke når ingenting trenges å bevises. Som
viser at norges land er dypt dysfunksjonelt i kjønnskampsaker. Som disse sakene
gjerne er.
Og det
virker som den norske mannen nå er så kuet at han aksepter det faktum at han er
uten noe rettsvern når han blir anklaget for overgrep. Mens hva som trenges er
noen ”varslere” også innen dette feltet. Den norske mannen er ikke bare en
overgriper, han er også et menneske med gode verdier som det er viktig blir
overført til barna.
” Men det hender ikke meg” tenker vel den
norske mannen, de fleste av dem innen middelklassen. ”( Også ) Disse sakene
rammer de med minst kapital/makt”. Men Øygardsaken viser at fra nå av er også middelklassens
menn like mye i faresonen. Så pass deg du velutdannede, veltilpassede norske
middelklassemann. Neste gang kan det være deg som sitter uskyldig i garnet. Og deretter
uskyldig i fengsel.
Litteratur:
1 Bourdieu,
Pierre: “The essence of neoliberalism”. Artikkel i Le Monde Diplomatique,
Paris, des., 1998. Finnes på internett.
2 Langshaw Austin, John: ”How to do things with
words”. Clarendon Press, Oxford 1962.
3
Foucault,
Michel. ”The birth of biopolitics.” Lectures at the collége de France, Paris,
1979. Finnes i sin helhet på internett.
4
Sartre,
Jean Paul: ”Væren og Intet. I utvalg. Pax Forlag, Oslo, 1993.
5
Bourdieu,
Pierre: ”The forms of capital”. Artikkel på internett. 1986.