Forum for Menn og
Omsorg (FMO)
Innspill
Farskapsutvalget pr 18.12.08
FMO takker for muligheten til å komme med ytterligere synspunkter
på dette stadiet i utredningen, og viser til tidligere innspill av 18.09.08
tilgjengelig her: http://www.krisesenter.org/docs/FMO_notat_horingsmote_farskapsutvalget_180908.htm
hvor følgende temaer ble fokusert:
Det biologiske prinsipp; ”Barnets beste”; Pater-est; ”Dagens utvikling
av familiemønstre”; Helhetsperspektiv og feilkildenivåer; Barnets rett til å
kjenne sitt opphav
FMO ber utvalget se nærmere på sammenhengen mellom nevnte
temaer og i tillegg være oppmerksom på følgende diskurser – i stikkordsform:
- Mandatforståelse,
i særlig grad eksplisitte og implisitte føringer
- Redaksjon
av tema og tematisering, herunder bruk av kilder og referanser
- Forholdet
til resten av barnelovverket
- Teknologi
og Etikk
- Lovlogikk
og lovteknisk tilrettelegging
- Forholdet
mellom kjønnspolitikk og juss; vitenskap og ideologi
På denne bakgrunn vil vi kommentere noen punkter, linjer,
flater og rom (referanse til diskurser i parentes for oversiktens skyld) i det
vi håper at utvalget kan utvikle en forsvarlig helhetsforståelse hvor de ulike
del-diskursene kommer frem i en begripelig kontekst..
Det er et omfattende mandat med mange temaer og oppgaver.
Det er derfor ikke likegyldig hvor man starter. FMO stiller seg i
utgangspunktet skeptisk til at utvalget ble oppnevnt på et tidspunkt hvor den
nye ekteskapsloven syntes å være i boks(1).
Foreldreskapsutvalget – som er en bedre tittel – burde inngått i utredningen av
ekteskapsloven, og ikke som nå: fungere som en ikke usannsynlig forlenger (1 og 4) av de premisser for
fastsettelse av foreldreskap som ble vedtatt 11. juni på særdeles tvilsomme
premisser. Se vår høringsuttalelse til ekteskapsloven, i særlig grad
utredningsgrunnlagets tilnærmet totale svikt (følg linker).
Med det mandatet som er gitt må utvalget finne en fornuftig
redaksjon (2) hvor de grunnleggende
spørsmålene avklares, f.eks om man snakker om far eller omsorgsperson. Hvis
utvalget går for den nytaleretoriske varianten av forelderbegrepet må dette
begrunnes, ikke bare iht ”gjeldende rett”
men også sosio-lingvistisk og fornuftsmessig. I sin tid presterte BLD
(daværende BFD) å ville erstatte omsorg med bosted som barnelovbegrep.
Uttrykksmåten har ikke festet seg og er heller ikke lovlogisk avledet (3 og 4) av det overordnde begrep
Foreldreansvar. Nå later det til at omsorg er på vei inn i den juristiske
språkbruken, men denne gang som erstatter for grunnleggende kjernebegreper som
mor og far, jf uttrykksmåten omsorgsperson.
På denne bakgrunn oppfordrer FMO utvalget til å dvele ekstra
ved problemstillingen om hvilket kunnskapsgrunnlag utvalget bygger på, både ift
tematisering og referansetilfang (2)
og diskusjon av holdbarhet for faglige tilnærmingsmåter (6). FMO ser frem til en grundig drøfting av betydning og forståelse
av ”det biologiske prinsipp” og i
særlig grad betydningen av fars rolle i barnets liv – både utfra psykologisk
teoridannelse og sunn fornuft for den del. FMO imøteser også utvalgets
refleksjoner om betydningen av teknologi (4)
på dette punkt, og ser gjerne at teknologi som mulighetsbetingelse ikke
utelukkende anvedes for kvinnepolitiske formål som å skaffe lesbiske barn, men
også for å fastsette på solid vis hvem som vha DNA-test skal regnes som far (4 og 5).
Ad behov for fastsettelse av farskap (1, 3 og 5) vil FMO bemerke at vi har å gjøre med flere nivåer som
må reflekteres i et logisk konsistent lovverk: hensyn til korrekt fastsettelse
har betydning for: 1. barnets identitet
og historie; 2. farens status i flere henseender; 3. samfunnets behov for
korrekt og etterrettelig kildebasert informasjon om familieforhold, kanskje også
til medisinsk bruk. Til en viss grad har vi også med et etisk nivå å gjøre
(4), da motiv, gjennomføring og
konsekvens må ha en legitim begrunnelse utover kjønnspolitiske hensyn (6) i den grad de er relevante.
For en mer håndterlig rettslig og forvaltningsmessig
administering av farskap er automatisk DNA-test preferabel, da man kan forenkle
prosessen med fastsettelse (5).
Erkjennelse er ikke nødvendig. Erkjennelse kan som kjent (?) også være falsk.
RMI har antydet at ca 10 % av norske barn har feil far. Skal det være slik? Er
dette akseptabelt i et sivilisert samfunn? Mht resten av barnelovverket kan det
nesten virke som om det blir vel meget arbeide for utvalget (1 og 2), som kjent har Barneloven mange
merkelige og ulogiske innretninger.
Hvis vi skulle trekke frem ett særlig område med relevans
for betydningen av å fastsrette farskap på korrekt vis og dermed også
oppgradere fars status (5 og 6), må
det bli fokus på hvor ubeskyttet samværsretten er når systemet ikke er instilt
på å sanksjonere usaklig samværsnekt. I kim er pater-est regelen hvor fars
status går gjennom det sivile forholdet til moren, en legitimering av senere
tilrettelegging av samværssabo. Som man forstår er vi sterkt imot pater-est
regelen som tilrettelegger for at fedre betraktes som annenrangs, og i bunn og
grunn som tilrettelegger for løgn og bedrag.
Barnet bør ha rett til å vite hvem som er far, uavhengig av
om foreldrene lever sammen. Reglene for barnets rett til å kjenne sitt opphav,
jf også Barnekonvensjonen i den grad den er verdt mer enn papiret den er trykket
på, må harmonere med andre barnelovbestemmelser (3) som f.eks retten til å bli hørt (Bl § 31) hvor aldergrensen er 7 år. Det er selvmotsigende på minst
to plan når barnet må vente til det er fylt 18 år – og ikke lenger et barn i
lovteknisk forstand – for å få vite hvem som er donor (5). FMO er tilbøyelig til å foreslå at i tillegg til automatisk
DNA-test, bør all kunstig befruktning vurderes forbudt for å rydde vekk stadig
nye merkelige lovkonsstruksjoner basert på odde likestillings- og
diskrimineringshensyn.
Men også for å eliminere stadig flere feilkildenivåer for
barns identitiet og historie ved at hvilke som helst ”omsorgspersoner” tilskrives forelderstatus på ulike stadier i
barnets liv, for så vidt som farskapsstatus kan bli endret både etter
farskapssak og etter samlivsbrudd på foredrekonfliktnivå (4, 5 og 6). Ift mandatpunktet om samfunnsendringer og nye
familiekonstellasjoner må ikke utvalget føle seg bundet av de postmodernistiske
strømningene som er tilbøyelige til å ville oppløse alle fornuftige og
naturlig-kulturlige kategorier som hittil har konstituert samfunnsdannelsen (1).
At barn kan lages i laboratoriet betyr ikke at teknologien
skal og må benyttes (4), heller ikke
at ikke-heterofile parforhold må tilgodeses med kompenserende lover som gir dem
rett til barn (5 og 6). Den nye
ekteskapsloven har skapt nye motsetninger mellom foreldregrupper og
familiegrupper. Gjennomføringen av lovgiverprosessen har dessuten skapt
mistillit til alle de nivåene som har bidratt til å prioritere at kjønnsløse
parforhold får samme satus som ekte parforhold bestående av personer av motsatt
kjønn i stand til å avle barn uten at samfunnet må tilby dem særbestemmelser og
medisinske tiltak.
Ad rettspraksis og forskning utvalget skal beakte, vil FMO
presiere at påberopelse av slike kilder må kvalifiseres på vitenskapelig vis,
ikke uten videre med henvisning til et ullent ”gjeldende rett” (1 og 6).
FMO har etter hvert gjennomlest og kommentert en del høringsnotater og NOUer,
og er ikke meget imponert over referansebruken. Når det gjelder
forståelsesformer må disse komme mest mulig eksplisitt frem, f.eks de juridiske
fremstillingene vs de bio-medisinske. FMO har ikke overdreven tillit til
psykologi som fag, men ser gjerne at også denne yrkesgruppen sier klart og
tydelig hvorfor og hvordan de forstår den psykologiske betydning av ”de biologiske bånd”
Når det gjelder Etikk (4)
er ikke dette et eksplisitt anliggende for utvalget, men FMO vil allikevel
anbefale utvalget å se nærmere på ulike etiske grunnlagsdebatter som
tilskriving av status for påberopelse av rettigheter, hvem som kan regnes som
berørte parter i en (potensiell) konflikt, mål/middel – rasjonalitet og
autonomi, herredømmefri diskurs, eller sogar dydsbasert etikk i tradisjonen
etter Aristoteles. I (bio)medisinsk etikk (Knut
Erik Tranøy m.fl) har man drøftet pragmatiske tilnærminger mellom anvendt konsekvensetikk
og plikt/sinnelagsetikk i tradisjonen etter Kant.
Med tanke på de nye menneskehandelsmarkedene som allerede er
oppstått som følge av fertilitetsturismen er det mange viktige etiske spørsmål
som bør opp på egendaen, gjerne diskutert opp mot jussen og bio-medisinen (6). Nok om det i denne omgang. FMO
stiller gjerne opp med sin kompetanse i filosofisk etikk, herunder kunnskaper
om anvendt etikk på områder som ”matters of life and death”, foster og
menneskeverd, samt likeverd-diskurser med utgangspunkt i barnelovens
innretninger og praksis. For ytterligere sammenhengende forståelse av
barnelovsystemets grunnbetingelser abefaler vi dette essayet av Ole Texmo:
http://www.krisesenter.org/oletexmo/DOCS/maktdekonstruksjondedifferensiering.htm
FMO kan kontaktes når som helst, og stiller vår omfattende
realkompetanse (2) til rådighet for
utvalget, også på det lovtekniske plan (6)
med tanke på å utarbeide konsistente lovforslag hvor feilkildenivåene kan
identifiseres før det går over stork og stein slik utviklingen de siste årene
tyder på. Som man forstår av ovenstående er dette forslag til hvordan utvalget
bør tenke i mer enn en bane med kvinnekjønnspolitisk særfordel som akse og
omdreiningspunkt. Forholdet mellom barn og foreldre er viktigere enn som så.
FMO anbefaler utvalget å lese vårt første notat
av 18.09.08 grundig i sammenheng med nærværende innspill. Vi avventer en
grundig og gjennomarbeidet NOU fra utvalget hvor også våre synspunkter på deler
og helhet kommer til sin rett
Nerdrum den 18. desember 2008
Forum for Menn og Omsorg
Ole Texmo